İçeriğe geç

Kalite Liderlik Programı

Gıda Güvenliği Kültürü nedir?

Gıda Güvenliği Kültürü GFSI’da  “Bir organizasyonun bütününde ve ötesinde, gıda güvenliğine yönelik zihniyet ve davranışları etkileyen ortak değerler, inançlar ve normlar” olarak tanımlanıyor. 

Kültür gece vardiyası, hafta sonları da dahil olmak üzere yöneticiler çalışanların yanında olmadığı zamanlarda ve baskı altında dahi her zaman doğru olan şeyi yapmaları demek. Fabrikalarda üretimde bir sürü sorun yaşanabiliyor. Hele ki et, süt gibi hızla bozulan gıda üretiminde bir yandan üretimi tamamlama baskısı, bir yandan ürün bozulacak kaygısı altında, kalite ve gıda güvenliği gereklilikleri ikinci plana atılabiliyor. 

Kültürün tam olarak yaşandığı ortamlarda ise herkes kalite departmanının bir çalışanı gibi davranıyor, ve bu doğrultuda insiyatif kullanıyor.

Kültür Mükemmelliği nedir?

Kültür hayatımıza Gıda Güvenliği Kültürü olarak girdi. Ancak sadece gıda güvenliği ile sınırlı değil. Kalite, iş güvenliği, çevre gibi tüm konularda sürekliliğin sağlanması ancak kültürün şirket içinde yerleşmesi ile mümkün.

Kültür kavramı çok geniş ve soyut bir kavram. Somutlaştırmak ve net olarak ölçülebilmesi için farklı modeller tanımlanmış. Bu modeller ana hatları açısından bakıldığında birbirlerine benziyorlar.  

GFSI’da tanımlanan model ise Taylor Shannon International tarafından uzun yıllar süren araştırmalara dayalı olarak tasarlanmış, kültür mükemmelliği modeli. Diğer modellere kıyasla daha detaylı, ve işletmeyi bir çok farklı boyutta ele alıyor. Kültür mükemmelliği modeli 4 kategori ve 20 boyutta değerlendirmeden oluşuyor. 

 

Gıda Güvenliği Başarısı Elde Etmek İçin;

  “Bir perakende satış veya gıda hizmeti işletmesinin, binlerce çalışanı olan bir kuruluşun veya yerel bir topluluğun, gıda güvenliği performansını artırmak için, insanların bir şeyler yapma şeklini değiştirmelisiniz. Davranışlarını değiştirmelisiniz. Aslında, basitçe söylemek gerekirse, çoğu zaman gıda güvenliği davranışa eşittir. ”

Frank Yiannas

Uluslararası Gıda Koruma Derneği Eski Başkanı

Kalite Liderlik Programı nedir?

Kültür mükemmelliği oldukça detaylı ve işletmeyi bir çok farklı boyutta ele alan çok güzel bir model, ancak model ne kadar güzel olursa olsun üst yönetimin tam taahhütü olmadan uygulanması hiç de kolay değil. Bir çok şirkette taahhüt ya yok, ya da var gibi görünüyor, ama zora gelindiğinde yine başka konular ağır basıyor. Bu durumda da devreye kalite departmanının liderliği giriyor.

Bir şirkette kalite müdürü olduğunuzda sizden beklentiler, sorumluluğunuz ve baskı oldukça fazladır. Kalite departmanı şirkette en çok “hayır” diyen departman olarak bilinir. Bir yatırım talebinde harcanacak bütçe, getirisi ile karşılaştırılarak geri dönüş hesabı yapılır. Kalite ihtiyaçlarına harcanan kaynak ise, direk mali getiri olarak görülmediği için önceliklendirilmiyor olabilir.  

Böyle ortamlarda hem diğer departmanlarla iletişimde dengeyi korumak, hem tüm beklenti ve gereklilikleri yerine getirmek, hem de şirket içinde kalite bilincini yerleştirmek, iyi bir teknik bilgi birikiminin yanısıra iyi bir liderlik gerektirir. 

Bir çok işletmeyi ziyaretimde gözlediğim Kalite personeli genelde teknik ve sistem bilgisi açısından oldukça bilgili ve deneyimli, ve bu konularda bilgi ve deneyimlerini geliştirmek için sürekli yeni eğitimler alıyorlar. Ancak teknik konularda edinilen bilgi ve deneyim işlerin yürümesi ve kültürün her kademede yerleşmesi için ne yazık ki yeterli olmuyor.  

Bu nedenle programın adı “Kalite Liderlik Programı” .  Bu programda amaç 

  1. kültür mükemmelliği modelinin işletmelerde uygulanmasını sağlamak
  2. bunun için gereken liderlik özelliklerinin kalite departmanında tüm çalışanlarda olmasını sağlamak. 

Kalite liderlik özellikleri

Kültür mükemmelliği modelini işletmenizde uygulamak istiyorsanız ihtiyacınız olan bazı liderlik özellikleri var: 

Bunlar yaratıcılık, ikna kabiliyeti, diğer insanları harekete geçirebilme, durumu doğru analiz edebilme ve doğru ifade edebilme, iletişim, fasilitasyon, takım yönetme, esneklik olarak karşımıza çıkıyor. İnternette lider özellikleri diye yazdığınızda karşınıza çıkanlara ilave daha farklı özellikler gerekiyor.

Kalite Liderlik Programı nasıl doğdu?

Kültür mükemmelliği modeli gerçekten çok güzel ve detaylı bir model. Bu nedenle yola kültür mükemmelliği modeli için anket, eğitim, danışmanlık diye başladım. Ancak eğitimlerde, fabrika denetimlerimde şunu gözlemledim. Kalite departmanının ihtiyacı “ne yapılmalı” eğitimi değil. Üstelik bazı şirketlerde model büyük ölçüde uygulanırken yaşanılan başka problemler var.

Bir gün bir denetimde şirketin kalite müdürüne, sonra başka bir şirkette kültür mükemmelliği eğitiminde şunu söylerken buldum kendimi ve üstüne düşünmeye ve bu şekilde bir program hazırlamaya karar verdim. 

Daha önce çalıştığım bir işyerinde son karar her zaman ülkenin genel müdüründeydi, ve doğal olarak karar her zaman büyüme ve/veya kar üzerine verilirdi. Kalite müdürü genel müdüre raporlar ve onlardan genel müdürü ikna etmeleri, liderlik özellikleri göstererek şirket yönetim ekibinin bir parçası olmaya hak kazanmaları beklenirdi. Bu amaçla kalite müdürlerine özel olarak global ekip tarafından “nasıl iyi bir kalite müdürü olunur” konulu eğitimler düzenlenirdi. Orada çalıştığım süre boyunca düzenlenen bu eğitimlerin tamamına katılma, sonra öğrendiklerimi uygulama ve sonrasında da yönetim ekibinin bir parçası olmaya hak kazanma şansım oldu.

Bu süreçte çok zorlandığım anlar oldu, çok keyifle geçirdiğim anlarım da. Beni mutlu eden şirketten ayrılırken başarılı, aynı zamanda çalışılmak istenilen bir kalite departmanı oluşmasına liderlik etmekti.

Bugün, öğrendiğim – deneyimlediğim herşeyi, ihtiyacı olan, hem teknik hem de liderlik konularını öğrenmek ve iş hayatına yansıtmak isteyen kişilerle paylaşıyorum.

Kalite Liderlik Programı'nın içeriği

Kültür mükemmelliği programına başlıyorsanız ilk adım her zaman anket yapmak olarak görülür. Ankette eksik veya gelişme açık olarak belirlenen noktalar için bir plan yapılarak devam edilir.

Kalite Liderlik Programı’nda ise öncelikle birlikte ihtiyacınızı tanımlıyoruz, ve program içeriğini birlikte oluşturuyoruz. Şirketlerin olgunluk düzeyi, yapısı, mevcut kültürü çok farklı. Bu nedenle standart bir program içeriğiyle ilerlemek istenilen sonuca ulaşmamıza yardımcı olamıyor. Eğer her şeye sıfırdan başlıyorsanız program içeriği aşağıdaki gibi olabilir, ancak programın son halini mutlaka şirketinize uygun olacak şekilde düzenliyoruz.     

İlk başladığımız yer AMAÇ kategorisi, çünkü her şeyi vizyon ve değerler üzerine kuruyoruz. 

Şirketin beklentilerini anlamak için ön bilgi toplama, Genel müdür başta olmak üzere şirkette bulunan tüm departmanların hedef ve beklentilerini anlamak amacıyla bilgi topluyoruz
1. Workshop 
     Vizyon belirleme
     Değerler çalışması
     AS IS – TO BE analizi ile bağlamın ve hedeflerin belirlenmesi
2. Workshop
     Bağlama ve vizyona uygun stratejinin belirlenmesi
     Performans kriterlerinin belirlenmesi
     Ölçüm metodolojisinin belirlenmesi
Aylık gözden geçirme metodolojisinin kurulması

2. aşama İNSAN kategorisi. Belirlediğimiz vizyona giden stratejiyi uygulayacak olan kişiler.

  • Ödül sistemi kurulması
  • Yetişkin eğitimlerini nasıl daha eğlenceli, akılda kalır şekilde organize edersiniz? Özellikle gıda güvenliği gibi sıkıcı konuları nasıl eğlenceli yapabilirsiniz? Eğiticinin eğitimi
  • İletişim sistemi. Kolay anlaşılır bir iletişim sistemi nasıl olmalı? 
    Değerlerin iletişimi
    Vizyon ve stratejinin iletişimi
    Hedef ve ölçüm sonuçlarının iletişimi
    Subtle iletişim

Ve tabii bunların tamamını yönetecek, liderliği yapacak kişiler

  • Kalite Liderlik Eğitimi
    Kalite İş Planı
    İletişim ve ikna teknikleri
    Kalite markasının yaratılması
    Marka iletişimi, mesaj evi hazırlanması
    Pozitif liderlik
    Lead by example
  • Kalite Liderliği mentörlük

Gıda Güvenliği Kültürü deyince ilk akla gelen şey anket. Kültürün durumunu net görmek için yaklaşık 100 sorudan oluşan detaylı anket veya mini anket ve şirketinizde personelle yapılan görüşmeler şeklinde iki farklı çözüm sunuyoruz. Anket süreci aşağıdaki aşamalardan oluşuyor:

  1.  Hazırlık: Hangi yöntemle ilerleyeceğimize karar veriyoru ve şirket içerisinde iletişimi organize ediyoruz. 
  2. Anketin gerçekleştirilmesi: Detaylı ve mini anket online olarak yapılıyor. görüşmeler işletmenizde yüz yüze gerçekleşiyor.
  3. Değerlendirme: Yapılan anketin sonuçlarının değerlendirilmesi
  4.  Raporlama: Raporda 20 boyut için skor değeri, en yüksek ve en düşük puanlı sorular, destekler ve engeller, önceliklendirme ve çalışan yorumları bulunur.
 
Anketin sonuçlarına göre bir “Eylem Planı” hazırlanır ve uygulamaya konulur. İyileştirmelerin etkisini ölçmek için yıllık olarak ölçüm yapılması önerilmektedir.

Liderlik programıyla ilgili detay bilgi almak için aşağıdaki forma bilgilerinizi girin sizi arayalım.  Ya da bizi arayın.